modellezok
Óra
 
Naptár
2024. Október
HKSCPSV
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
<<   >>
 
Voting
Lezárt szavazások
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 

//gportal.hu/portal/szakszend/image/gallery/1146718417.swf"> NAME="Src" VALUE="//gportal.hu/portal/szakszend/image/gallery/1146718417.swf"> NAME="WMode" VALUE="Window">
          pluginspage="
http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"   width="250"
height="250"   name="sw"
src="//gportal.hu/portal/szakszend/image/gallery/1146718417.swf"  
bgcolor="#6633FF" quality="high"   swLiveConnect="true"
allowScriptAccess="samedomain"  >

A hónap képe
 
Ajánlott böngésző
 
Hírek/Cikkek
Hírek/Cikkek : Nitrometán

Nitrometán

Süli Balázs  2006.10.15. 11:02

Nitrometán... mindenki tudja, hogy létezik, de úgy tûnik, hogy kevesen tudnak róla eleget. Bár valószínûleg mindenki tudja –ha nem is biztosan-, hogy elsõdleges szerepe a motor teljesítményének növelése, mégis gyakran felvetõdik a kérdés: miért használjuk modellüzemanyagban? Mivel elég nagy ismerethiány jellemzi ezt az egzotikus összetevõt, lássuk, valójában mi is ez.

A nitrometán csupán egy a “nitroparafinok” nevû kémiai anyagok családjából. A nitrometán testvérei még a nitroetán és az 1-nitropropán és a 2-nitropropán.


Nitroetánt csupán kis mennyiségben használhatunk sikeresen (azoknál a nagy versenymotoroknál, amelyek üzemanyaga általában tiszta nitrometán, gyakran alkalmaznak nitroetánt kis mennyiségben, hogy elkerüljék a robbanást forró, párás idõben). Egykoron a nitroetán a nitrometán árának fele volt, ma azonban szinte ugyanannyiba kerülnek, aminek következtében nem éri meg a bajlódás a minimális megtakarításért.

A nitropropánok egyike sem használható modellüzemanyaggal (érdekességként megjegyzendõ, hogy a nitrometán is propánból készül...).

Az egyetlen (megbízható) alternatíva tehát a nitrometán. Nos igen, nitrometán = motorteljesítmény. Vannak azonban feltételek és összefüggések. Elõször is: nem növeli a teljesítményt csupán azért, mert egy „forró” kémiai anyag. Egyáltalán nem. Ez meglepetés lehet sok olvasónak, de az üzemanyag fõ összetevõjeként használt metanol (metilalkohol) a leggyúlékonyabb anyag, méghozzá közel kétszer olyan gyúlékony, mint a nitrometán.

Szóval akkor hogyan növeli a teljesítményt? Mint ismeretes, a folyékony üzemanyagunk mellett egy másik “üzemanyagot” is igénybe veszünk a használat során, amely nélkül a folyékony rész mit sem érne. Ez nem más, mint az oxigén.
A belsõégésû motorunk karburátora felelõs azért, hogy az “izzóüzemanyagunkat” levegõvel (és a benne lévõ oxigénnel) keverve elõkészítse a motor számára. A porlasztáshoz használt levegõ-üzemanyag keverék aránya más és más az egyes motortípusoknál. Csak növeljük a szükséges üzemanyagmennyiséget, amit már nem tudunk megfelelõ mennyiségû oxigénnel keverni, és a motorunk megáll.

Ha tehát megnövelhetnénk a folyékony üzemanyagunk mennyiségét anélkül, hogy biztosítanánk a megnövekedett “levegõszükségletet”, teljesítménynövekedést érhetnénk el. Nos, ez kivitelezhetõ. Egy belsõégésû motor ugyanis két és félszer több nitrometánt képes elégetni azonos térfogatú levegõben, mint metanolt. Ez tehát teljesítménynövekedést jelent, a dolog valóban ennyire egyszerû.

Mégis, néhány tényezõt figyelembe kell vennünk. A mindennapi sportrepüléseink során bátran használhatunk 5%-tól 15% nitrometánt tartalmazõ üzemanyagot, bár egy trainer vagy egy Cub-szerû gép esetében valószínûleg nincs értelme 5%-nál több nitrot használni. Ha keveseljük motorunk teljesítményét, ugorjunk 10 vagy akár 15%-ra. Ennél magasabb nitrotartalom nem ajánlott (bár nem árt, használni sem használ).


A nitro hatása nem csak a teljesítménynövekedésben mutatkozik; alkalmazásával alacsonyabb fordulatszámú és stabilabb alapjáratot állíthatunk be motorunkon. Egy egyszerû módszer annak eldöntésére, hogy szükségünk lehet-e (még több) nitróra a következõ (feltételezve, hogy az izzítógyertyánk jó állapotban van):
Indítsuk be a motort, járassuk pár másodpercig, hogy felmelegedhessen, majd a gázkart mozgassuk alapjárati állásba. Ekkor vegyük le a gyertyaizzítónkat a gyertyáról, és figyeljünk a fordulatszámra. Ha az alapjárati fordulatszám csökken, növeljük a nitrotartalmat 5%-al. Ha az izzító eltávolítása után az alapjárati fordulatszám változatlan (stabil) marad, a nitromennyiségünk elegendõ.

A fentiekbõl a nitrot igen jó színben tüntettük fel (hatása valóban áldásos), azonban nem árt tudnunk, hogy a leggyakoribb tévhit, amely szerint egy kis nitro hozzáadásával azonnali és jelentõs teljesítménynövekedést érünk el, nem igaz. Valójában minden hozzáadott 5% nitrotartalommal 100rpm statikus (földön mért) fordulatszámnövekedés észlelhetõ. A levegõben a fordulatszámnövekedés valamivel jelentõsebb (kisebb terhelés), és az alapjárat is stabilabb lesz, de nagy csodát ne várjunk.
A legegyszerûbb szabály a következõ: ha a modellünk jól teljesít, de „valami hiányzik”, növeljük a nitrotartalmat 5%-kal. Ha ez sem hozza meg a várt teljesítménynövekedést, akkor egy nagyobb motorra van szükségünk, nem pedig több nitrora.

A nitrotartalom növelésével a kompressziót is növeljük, és ha ezáltal túllépjük a motor optimális kompresszió-szintjét, akkor a teljesítménynövekedés helyett csökkenést fogunk észlelni, valamint a motorunk kevésbé lesz “felhasználóbarát”. Ez a jelenség azonban csak 15-20% fölött észlelhetõ, tehát a korábban említett határok között a nitro biztonsággal használható (ne feledjük, hogy minden motortípus más és más).

Sok helyen olvasható a kérdés, miszerint a nitro valóban hûti-e a motort. A válasz nem, sõt használatával a motorunk magasabb hõmérsékleten üzemel majd, azonban ez a pár százalékos hõmérsékletnövekedés elhanyagolható hatású, és nem ártalmas.

Egy gyakran hangoztatott negatív álláspont a nitroval szemben, hogy maró hatású, és a motorok korrózióját okozza. Valójában a nitrometán nem mar, és a gyártói is tagadják, hogy megtámadná a motorunkat. Ettõl függetlenül találkozhatunk olyan modellezõvel, aki meggyõzõdéssel állítja, hogy rendszeres használat után az égéstérben a nitro negatív nyomaira bukkant.
A teljesség kedvéért íme a nitro égésekor végbemenõ reakció:

4CH3NO2 +3O2 -> 4CO2 + 6H2O + 2N2

Az égés végeredményeként tehát szén-dioxid, nitrogén, és víz keletkezik. A vízben lévõ oxigén valóban idézhet elõ rozsdásodást az égéskamrában, azonban kapaszkodjunk meg: a metilalkohol égése során is keletkezik ebbõl az õsi anyagból.

Két megoldás: vállaljuk a minimális kockázatot, és ezzel valamelyest (mennyivel vajon?) lerövidítjük motorunk élettartamát, vagy félretesszük a nitrot és az általa ajánlott elõnyöket, és “tiszta” alkohol-olaj keverékkel repülünk. A döntést nehéz esetben megkönnyítheti egy feldobott érme. Tapasztalatom szerint azonban sok modellezõnél ritka, hogy jó öreg motorját idõs korára és a mögötte álló sok-sok használati órára való tekintettel selejtez le, nem pedig egy ostoba hiba következtében bekövetkezett becsapódás vet véget örökre a mûködésének.

A nitro egyetlen hibája az ára, ami kissé borsossá teheti az üzemanyagunkat. Ezt még tetézi, hogy “mûködési elvébõl kifolyólag” a motor fogyasztását is növeli.

A kérdés tehát adott: nitro vagy nem nitro? Mindenki próbálja ki, és döntsön késõbb.

 
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Társalgó
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Linkgyüjtemény
 
Számláló
Indulás: 2006-06-20
 
TRY.HU

Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Megnyílt a webáruházunk! NYITÁSI AKCIÓK! Tusfürdõ+Fogkrém+Sampon+Izzadásgátló+multifunkcionális balzsam most csak 4.490!    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran!    *****    Veterán anime rajongók egyik kedvence a Vadmacska kommandó. Retrospektív cikket olvashatsz róla az Anime Odyssey blogban    *****    Parfümök, Olajok, Párologtatók mind egy weboldalon! Siess mert nyitási AKCIÓNK nem sokáig tart! Nagy kedvezmények várnak    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Aki érdeklõdik a horoszkópja után, az nem kíváncsi, hanem intelligens. Rendeld meg most és én segítek az értelmezésben!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött + napi agymenések és bölcseletek    *****    KARATE OKTATÁS *** kicsiknek és nagyoknak *** Budapest I. II. XII.kerületekben +36 70 779-55-77    *****    Augusztus 26-án Kutyák Világnapja! Gyertek a Mesetárba, és ünnepeljétek kutyás színezõkkel! Vau-vau!    *****    A horoszkóp elemzésed utáni érdeklõdés, nem kíváncsiság hanem intelligencia. Rendeld meg és nem fogod megbánni. Katt!!!    *****    Cikksorozatba kezdtem a PlayStation történelmérõl. Miért indult nehezen a Sony karrierje a konzoliparban?    *****    Will Vandom Rajongói Oldala &#9829; nosztalgia W.I.T.C.H. a javából, 2006 óta &#9829; Te még emlékszel?    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie. Tedd meg te is, én segítek értelmezni! Kattints! Várlak    *****    Nagyon részletes születési horoszkóp + 3 éves elõrejelzés + kötetlen idejû beszélgetés diplomás asztrológussal! Kattints    *****    Smart Elektronika - Arduino és Okos Elektronikai termékek webáruháza .Álmodd meg, alkosd meg, vezéreld a jövõt!    *****    Smart Elektronika - Arduino és Okos Elektronikai termékek webáruháza .Álmodd meg, alkosd meg, vezéreld a jövõt!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek bele kell néznie, itt: www.csillagjovo.gportal.hu    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését. 0630/583-3168    *****    Nézzen velünk Debreceni Prémium lakásokat! Simonyi ingatlan Nézzen velünk Debreceni Prémium lakásokat! Simonyi ingatlan