Nitrometn
Sli Balzs 2006.10.15. 11:02
Nitrometn... mindenki tudja, hogy ltezik, de gy tûnik, hogy kevesen tudnak rla eleget. Br valsznûleg mindenki tudja –ha nem is biztosan-, hogy elsõdleges szerepe a motor teljestmnynek nvelse, mgis gyakran felvetõdik a krds: mirt hasznljuk modellzemanyagban? Mivel elg nagy ismerethiny jellemzi ezt az egzotikus sszetevõt, lssuk, valjban mi is ez.
A nitrometn csupn egy a “nitroparafinok” nevû kmiai anyagok csaldjbl. A nitrometn testvrei mg a nitroetn s az 1-nitropropn s a 2-nitropropn.
Nitroetnt csupn kis mennyisgben hasznlhatunk sikeresen (azoknl a nagy versenymotoroknl, amelyek zemanyaga ltalban tiszta nitrometn, gyakran alkalmaznak nitroetnt kis mennyisgben, hogy elkerljk a robbanst forr, prs idõben). Egykoron a nitroetn a nitrometn rnak fele volt, ma azonban szinte ugyanannyiba kerlnek, aminek kvetkeztben nem ri meg a bajlds a minimlis megtakartsrt.
A nitropropnok egyike sem hasznlhat modellzemanyaggal (rdekessgknt megjegyzendõ, hogy a nitrometn is propnbl kszl...).
Az egyetlen (megbzhat) alternatva teht a nitrometn. Nos igen, nitrometn = motorteljestmny. Vannak azonban felttelek s sszefggsek. Elõszr is: nem nveli a teljestmnyt csupn azrt, mert egy „forr” kmiai anyag. Egyltaln nem. Ez meglepets lehet sok olvasnak, de az zemanyag fõ sszetevõjeknt hasznlt metanol (metilalkohol) a leggylkonyabb anyag, mghozz kzel ktszer olyan gylkony, mint a nitrometn.
Szval akkor hogyan nveli a teljestmnyt? Mint ismeretes, a folykony zemanyagunk mellett egy msik “zemanyagot” is ignybe vesznk a hasznlat sorn, amely nlkl a folykony rsz mit sem rne. Ez nem ms, mint az oxign. A belsõgsû motorunk karburtora felelõs azrt, hogy az “izzzemanyagunkat” levegõvel (s a benne lvõ oxignnel) keverve elõksztse a motor szmra. A porlasztshoz hasznlt levegõ-zemanyag keverk arnya ms s ms az egyes motortpusoknl. Csak nveljk a szksges zemanyagmennyisget, amit mr nem tudunk megfelelõ mennyisgû oxignnel keverni, s a motorunk megll.
Ha teht megnvelhetnnk a folykony zemanyagunk mennyisgt anlkl, hogy biztostannk a megnvekedett “levegõszksgletet”, teljestmnynvekedst rhetnnk el. Nos, ez kivitelezhetõ. Egy belsõgsû motor ugyanis kt s flszer tbb nitrometnt kpes elgetni azonos trfogat levegõben, mint metanolt. Ez teht teljestmnynvekedst jelent, a dolog valban ennyire egyszerû.
Mgis, nhny tnyezõt figyelembe kell vennnk. A mindennapi sportreplseink sorn btran hasznlhatunk 5%-tl 15% nitrometnt tartalmazõ zemanyagot, br egy trainer vagy egy Cub-szerû gp esetben valsznûleg nincs rtelme 5%-nl tbb nitrot hasznlni. Ha keveseljk motorunk teljestmnyt, ugorjunk 10 vagy akr 15%-ra. Ennl magasabb nitrotartalom nem ajnlott (br nem rt, hasznlni sem hasznl).
A nitro hatsa nem csak a teljestmnynvekedsben mutatkozik; alkalmazsval alacsonyabb fordulatszm s stabilabb alapjratot llthatunk be motorunkon. Egy egyszerû mdszer annak eldntsre, hogy szksgnk lehet-e (mg tbb) nitrra a kvetkezõ (felttelezve, hogy az izztgyertynk j llapotban van): Indtsuk be a motort, jrassuk pr msodpercig, hogy felmelegedhessen, majd a gzkart mozgassuk alapjrati llsba. Ekkor vegyk le a gyertyaizztnkat a gyertyrl, s figyeljnk a fordulatszmra. Ha az alapjrati fordulatszm cskken, nveljk a nitrotartalmat 5%-al. Ha az izzt eltvoltsa utn az alapjrati fordulatszm vltozatlan (stabil) marad, a nitromennyisgnk elegendõ.
A fentiekbõl a nitrot igen j sznben tntettk fel (hatsa valban ldsos), azonban nem rt tudnunk, hogy a leggyakoribb tvhit, amely szerint egy kis nitro hozzadsval azonnali s jelentõs teljestmnynvekedst rnk el, nem igaz. Valjban minden hozzadott 5% nitrotartalommal 100rpm statikus (fldn mrt) fordulatszmnvekeds szlelhetõ. A levegõben a fordulatszmnvekeds valamivel jelentõsebb (kisebb terhels), s az alapjrat is stabilabb lesz, de nagy csodt ne vrjunk. A legegyszerûbb szably a kvetkezõ: ha a modellnk jl teljest, de „valami hinyzik”, nveljk a nitrotartalmat 5%-kal. Ha ez sem hozza meg a vrt teljestmnynvekedst, akkor egy nagyobb motorra van szksgnk, nem pedig tbb nitrora.
A nitrotartalom nvelsvel a kompresszit is nveljk, s ha ezltal tllpjk a motor optimlis kompresszi-szintjt, akkor a teljestmnynvekeds helyett cskkenst fogunk szlelni, valamint a motorunk kevsb lesz “felhasznlbart”. Ez a jelensg azonban csak 15-20% fltt szlelhetõ, teht a korbban emltett hatrok kztt a nitro biztonsggal hasznlhat (ne feledjk, hogy minden motortpus ms s ms).
Sok helyen olvashat a krds, miszerint a nitro valban hûti-e a motort. A vlasz nem, sõt hasznlatval a motorunk magasabb hõmrskleten zemel majd, azonban ez a pr szzalkos hõmrskletnvekeds elhanyagolhat hats, s nem rtalmas.
Egy gyakran hangoztatott negatv llspont a nitroval szemben, hogy mar hats, s a motorok korrzijt okozza. Valjban a nitrometn nem mar, s a gyrti is tagadjk, hogy megtmadn a motorunkat. Ettõl fggetlenl tallkozhatunk olyan modellezõvel, aki meggyõzõdssel lltja, hogy rendszeres hasznlat utn az gstrben a nitro negatv nyomaira bukkant. A teljessg kedvrt me a nitro gsekor vgbemenõ reakci:
4CH3NO2 +3O2 -> 4CO2 + 6H2O + 2N2
Az gs vgeredmnyeknt teht szn-dioxid, nitrogn, s vz keletkezik. A vzben lvõ oxign valban idzhet elõ rozsdsodst az gskamrban, azonban kapaszkodjunk meg: a metilalkohol gse sorn is keletkezik ebbõl az õsi anyagbl.
Kt megolds: vllaljuk a minimlis kockzatot, s ezzel valamelyest (mennyivel vajon?) lervidtjk motorunk lettartamt, vagy flretesszk a nitrot s az ltala ajnlott elõnyket, s “tiszta” alkohol-olaj keverkkel replnk. A dntst nehz esetben megknnytheti egy feldobott rme. Tapasztalatom szerint azonban sok modellezõnl ritka, hogy j reg motorjt idõs korra s a mgtte ll sok-sok hasznlati rra val tekintettel selejtez le, nem pedig egy ostoba hiba kvetkeztben bekvetkezett becsapds vet vget rkre a mûkdsnek.
A nitro egyetlen hibja az ra, ami kiss borsoss teheti az zemanyagunkat. Ezt mg tetzi, hogy “mûkdsi elvbõl kifolylag” a motor fogyasztst is nveli.
A krds teht adott: nitro vagy nem nitro? Mindenki prblja ki, s dntsn ksõbb.
Szerzõ: Sli Balzs Forrs: www.rcmodell.hu
|