Hírek/Cikkek : R.C. mûrepülõ modellek beállítása az egyes figurák tükrében. |
R.C. mûrepülõ modellek beállítása az egyes figurák tükrében.
Szerzõ: Masznyik Gábor 2006.10.15. 11:09
Rögtön az elején szeretném hangsúlyozni, hogy a következõkben saját tapasztalataimat és módszeremet teszem közzé. Ezek tehát nem KINYILATKOZTATÁSOK! Egész biztosan vannak más üdvözítõ módszerek is.
A cikksorozat azokhoz szól, akik már túl vannak a modellirányítás alajain, és szeretnének továbblépni a mûrepülés irányába. Nem kell feltétlenül versenyzõnek lenni ahhoz, hogy valaki szépen, szabályos figurákat repüljön, és ne kóvályogjon össze-vissza a reptér felett.
Milyen a JÓ mûrepülõ modell? /szándékosan nem írtam F-3-A- t, mert más modellekkel is lehet szépen mûrepülni./
Tehát: PRECÍZ - KÖNNYÛ-és SZÉP. Értem ez alatt a gondosan épített csavarodás mentes, és viszonylag könnyûre épített modelleket. A könnyûség persze nem mehet a szilárdság rovására, mert itt néha nagy sebességekrõl van szó. /felületi terhelés= kb 55-65 gr/dm2./
A fesztáv és a törzshossz közel azonos legyen! A szárny legyen különösen könnyû. Fõleg a szárny végek!!! /gondoljatok a tehetetlenségre./ Tájékoztatásul: Egy 170 cm fesztávú középen 37 cm a végén 28 cm mély Dalotel szárny súlya, behúzható futóval három szervóval együtt, 85 dkg volt!
Jót tesz a modell stabilitásának, ha a belépõél kissé hátra van törve. Ez elsõsorban szeles idõre, és gyors gépre vonatkozik. Sajnos csutka-törzsû, nehéz, elcsavarodott modellel nem lehet szépen mûrepülni.
A kormány-felületek illesztése is kényes, a légrés ne legyen 0,5-1 mm-nél nagyobb. A kormánykitérések modellenként változóak- de alapban mindíg kisebb kitérésekkel kezdjünk. A vizsintes vezérsík a modell hossztengelyéhez képest, 0- állásszöggel épüljön. A szárnynak 1 fok javasolt./szimmetrikus profil/
A - V- beállításról: Alsószárnyas gépnél szükséges! egy minimális 0,5-1-fok. Középszárnyasnál - 0- fok legyen!
A függõleges vezérsík tengelye lehetõleg merõleges legyen, a törzs hossztengelyére. /késrepülés, legyezõforduló./
A súlypont: lényeges kérdés. Ha a terv megadja, kezdjük úgy, de inkább kissé orrnehéz legyen a gépünk. Hátul, tanácsos egy kis súlykamrát elhelyezni! Erröl majd a késrepülésnél többet is szólok!!!
A motor: A motor-tengely rendszerint 1-2 fok lefelé és kb. u. ennyi jobbra húzatást igényel. A légcsavar, a motorhoz illeszkedjen. Kisebb emelkedésû csavarral lassúbb,nagyobbal gyorsabb a gép általában. Persze az átmérõ- emelkedés arány is fontos. 6,5- motoroknál 10x5-6 10 cm3 mocihoz 11x7 12x6 lehet jó.
Tank: 10- 15 perc repülésre méretezzük. Több nem kell. A tank középvonala a porlasztótû magasságába essen, bármely motor-elrendezésnél. A búvárcsõ ne érjen hozzá a tank végéhez, és ne tudjon elõrebukva felakadni. A földi motorpróbánál 45-fokra emeljük fel a modell orrát, és a porlasztót úgy állítsuk be, hogy ne fulladozzon a motor. Mindég inkább dúsabb keveréket kapjon!
A futómû: a lehetõ legalacsonyabb legyen a terepviszonyok függvényében. Fûben, sajnos kissé hosszabb szükséges.
Szerzõ: Masznyik Gábor Forrás: www.rcmodell.hu
|