A hátrabukfenc, azaz looping
szerző: Masznyik Gábor 2006.10.15. 11:13
A következõkben a kezdõ mûrepülõk részére összeállított program , az RCM - mûsor figuráit veszem sorra.
Elsõ itt is, a hátrabukfenc. /szembe -szeles figura!!!/
Tehát: A jól beállított modell, már zsinóregyenesen repül. Helyezkedjünk a már begyakorolt röppályán úgy, hogy a 150-200 méteres szakasz közepe felé keressünk egy fix tereptárgyat. /épület, fa, stb./
A következõkben a kezdõ mûrepülõk részére összeállított program , az RCM - mûsor figuráit veszem sorra. Elsõ itt is, a hátrabukfenc. /szembe -szeles figura!!!/ Tehát: A jól beállított modell, már zsinóregyenesen repül. Helyezkedjünk a már begyakorolt röppályán úgy, hogy a 150-200 méteres szakasz közepe felé keressünk egy fix tereptárgyat. /épület, fa, stb./ |
Széllel szembe- repülve, amikor a modell eléri a kiválasztott helyet, teljes gázon, a magassági kormány finom meghúzásával kényszerítsük a modellt, egy kör repülésére. A motorerõ lényeges, mert ha felfelé elfogy a sebesség, vége a dalnak. A bukfenc tetején egy kicsit ki kell engedni a magassági húzásából. A gázt pedig le kell venni félig, vagy gyors modell esetén, akár teljesen.
Amikor a bukfenc alsó szakaszához érünk, lassan vissza a gázt és nyílegyenesen tovább repülni. Eleinte mindíg csak egy bukfencet repüljünk. Az átmérõ a modell méretétõl és a motorerõtõl függõ legyen. /20-30 m. kb./ Fontos, hogy a bevitel pillanatában a szárny tökéletesen vízszintes legyen. Ha lóg, eleve kudarc!
Ha minden OK. akkor kezdõdik a beállítás. Repüljünk ismét széllel szemben, kezdjük el a bukfencet, de a csûrõhöz a figura közben ne nyúljunk!!! Ne korrigáljunk!!! Fontos a pontos szélirány. Repüljünk így 2 -3 loopingot és figyeljük meg, mi történik? Ha síkban maradtunk, az nagy mázli, vagy remekül beállított modell. Ha pl. jobbról balra repültünk és a gép a 3 bukfenc alatt hozzánk közeledett, /spirál / akkor valószínûleg a bal szárny kicsit nehezebb. Leszállni. És ha statikusan egyensúlyban is van, /mert ugye építésnél odafigyeltünk!/ akkor is tegyünk a jobb szány végébe egy kis súlyt. Jobb esetben néhány csavar is elég. Az én modelljeimnél 170 cm. fesztávú Dalotelek, 2 -3 db. M 4- es csavarral, rendszrerint megoldódott a dolog. Ha minden az ellekezõ irányban játszódik le, akkor természetesen a bal szárny végébe kell a súly.
Újra felszállás és bukfencek elengedett csûrõvel. Ha nem javult eleget, esetleg ellenkezõ irányba tér el, akkor újabb igazítás, mert ennek síkban kell maradnia!
Ha rendben, akkor jöhet a menetközbeni korrekció. Erre akkor van szükség, ha gyengébb motorerõ, szélirányváltozás, vagy vezetési hiba okozza a síktól való eltérést.
A bukfenc felsõ és alsó részén egyaránt csûrõvel vagy oldalkormánnyal kell igazítani, az eltérés jellegétõl függõen. Ha lóg a szárny valamerre, akkor csûrõ, ha irányeltérést észlelünk, akkor oldalkormány. Vannak akik mindent csûrõvel akarnak megoldani. Közlöm, hogy nem lehet. Meg kell tanulni az oldalkormány kezelését is. A bukfenc felszálló és leszálló ágán, sokszor a szél okoz eltéréseket ezt legtöbb esetben oldalkormánnyal kell korrigálni. Meg kell még említeni azt is, hogy a modell teljes gázon, vízszintes repülésre van trimmelve, gyengébb motor esetén a felhúzóágon lelassul a gép és a nyomatékviszonyok is megváltoznak. Ezt nem illik állandó utántrimmeléssel megoldani.
Vezetni kell a modellt.
Törekedni kell a bõven elég motorerõre és sok gyakorlással, a korrekciók rögzítésére. Sport szaknyelven ezt úgy nevezik, hogy a DINAMIKUS-SZTEREOTIP kialakítása.
Mégegyszer és nem utoljára hangsúlyozom,hogy mindkét irányban tessék gyakorolni. Persze, ha szél van, akkor csak széllel szemben. Másik alkalommal majd máshonnan fúj. Szélcsendben azonban lehet oda-vissza repkedni.
Nagyon ügyeljünk arra, hogy ne szilvamag legyen a bukfencbõl. Ez akkor következik be, ha a tetejét nem engedjük ki rendesen.
Az biztos, hogy jó szem kell hozzá. Ha megtanulunk szép loopingot repülni, az igen sok figura alapjául szolgál a jövõben.!
Itt írom le ismét, hogy aki RF-G-2 szimulátorral rendelkezik, annak emailban elküldöm a szóbanforgó figurát. Ha a kapott file-t. bemásolja a recordings könyvtárba, majd a lejátszáskor kihelyezi a rádió képét a monitorra, akkor végig követheti a megközelítõleg jó végrehajtást. Email címem: mabor@rcmodell.hu
Író: Masznyik Gábor Forrás: www.rcmodell.hu |
|