Mi az a Jet Modellezés?
A repülő modellezés technikai „netovábbja”! Csúcsminőségű anyagok, precíz tervezés, űrtechnológiát alkalmazó műszaki megoldások és a valósághű repülő modellezés ötvözete.
A jet modellezésben lényege, hogy a valódi sugárhajtóműves és turbólégcsavaros repülőgépek és helikopterek valósághű, repülőképes modelljét építik meg, melyet a valódival azonos elven működő, azzal egyező módon kivitelezett és vezérelt sugárhajtómű mozgat.
Repüléselmélet:
A modelleket gázturbina hajtja, mely az elégetett kerozin által létrejött óriási energiát alakítja át tolóerővé. A modellek turbináinak általános működése:
- elektromos indítómotor felpörgeti a turbinalapátokat kb 15.000 RPM.
- propán bután indítógáz beáramolva a kamrába, felfűti a kamrát kb 250 °C.
- a beáramló üzemanyag (Jet A1 kerozin + turbina olaj) elég, amely felpörgeti a hajtólapátokat kb. 117.000 RPM. A lapátokat elhagyó gáz hőmérséklete 680-700 °C.
- a hajtómű 8-20 Kg tolóerővel / turbina mozgásba hozza a modellt.
Vezérlés:
Ennek a folyamatnak rendkívül precízen kell végbemennie, melyet számítógépes vezérlés tesz lehetővé. A turbinát fejlett rádióvezérléssel működtetik, mely a gép törzsében elhelyezett adóvevő egységet vezérli. Ez az egység a turbina minden lehetséges paraméterét (hőfokok, feszültségek, keverék arányok, fordulatszámok, teljesítmények, stb.) méri működés közben és azokkal bonyolult számításokat végez, hogy a pilóta számára megfelelő és értékelhető információt szolgáltasson, valamint a turbina biztonságos és hatásos működését biztosítsa. Több különböző megoldással a számítógép hibás turbina működés esetén megállítja a turbinát, illetve jelzést ad a pilótának. A hajtómű üzemeltetése a valódi turbinákat üzemeltető szakemberekkel azonos szintű tudást igényel.
A repülés:
A modelleket csak kiválóan képzett pilóták irányíthatják. A jet modellezésnél nem előírás korábbi repülőmodell irányítási tapasztalat, viszont nélkülözhetetlen. A pilótáknak ismerniük kell a modell és a turbina működését, repülési tulajdonságát és képességeit. Jet modell repítésekor a manőverek végrehajtása másodlagos szempont a technika üzemeltetése után. Repüléskor a hagyományos modellek által igényelt azonos légtérben egy közel 20Kg súlyú, 200-300 Km/h sebességre képes, általában 1.5-2 m átmérőjű és nem kimondottan olcsó modellt kell a levegőben tartani úgy, hogy közben a rendelkezésre álló repidőt is figyelni kell, hiszen a hatásosságot szem előtt tartva, jelenleg kb. 10 percre elegendő üzemanyaggal van ellátva a modell. Az F4J Scale kategóriában a modelleknek nem elegendő szabadon repülniük, hanem a kategória sajátosságából adódóan a modellezett valódi repülőgép képességeinek és stílusának megfelelően kell azt vezetni. A repítő pilóták kiképzése szakértelmet igényel. Az átlagos repítési múlttal rendelkező modellezőnek kb. 80-100 startra van szüksége arra, hogy a modellt biztonságosan és többnyire akaratával egyező módon tudja irányítani.
A sárkányszerkezet:
Talán nem meglepő, hogy a jet modellezők a legkiválóbb, az űrrepülésben is alkalmazott anyagokkal dolgoznak. A borításokat, vázszerkezeteket általában üvegszálas műanyagból készítik. A turbinák teljesítményének növekedésével ma már elengedhetetlen a szénszálas és kevlár anyagok, valamint az úgynevezett méhsejt felépítésű anyagok használata, melyeket az űrrepülőgépek, utasszállító repülőgépek és a forma 1-es autók, valamint vadászrepülőgépek építésénél használnak a mérnökök. Ezek az anyagok rendkívül nagy teherbírással rendelkező nagyon könnyű anyagok.
A modelleket kétféle módon építik: sorozatgyártott KIT formájában, vagy egyénileg formázzák meg. Az F4J Scale kategóriában építő modellezőknek sok apró problémával kell szembenézniük:
- a modelleknek valós repülőgépet kell mintázniuk, és egy adott, egyeddel azonosnak kell lenniük.
- a modell a legapróbb részletekig meg kell, hogy egyezzen az eredetivel, így az egyedi festések, külső, belső alkatrészek, felszerelések, a műszerfal, futómű, fegyverzet kidolgozása, csavarok, szegecsek száma, a pilóta mérete, részletes munkát igényel.
- a sárkányszerkezeten nem látszódhat semmilyen olyan alkatrész, mely az eredeti repülőn nincsen, kivéve az antennát. (így nem lóghat ki a szervó, vezeték, rögzítés, stb.)
- a valódi repülőgép technikai megoldásait kell alkalmazni, így pl: fékernyő nyitás, kabintető nyitás motorral, jelzőfények, leoldható konténerek, bombák, ívelő és fékezőlapok, behúzható futóművek, állítható szárny nyilazás, stb.
Ezek kivitelezése és vezérlése több száz órát kötnek le a modellező életéből, melynek eredménye egy valósághű, igen részletes remekmű.
A hajtómű:
A modellekbe a piacon kapható turbinákat, vagy házilag gyártott turbinát építenek. Ezek a turbinák extrém körülményeknek vannak kitéve, így a felhasznált anyagokat is ennek megfelelően választják. A ma kapható hajtóművek teljesítménye 8-20 kg tolóerő, melyhez átlagosan 4-5l üzemanyagot égetnek el 10 perc alatt.
Léteznek olyan hajtóművek is, melyeket a modellezők maguk építenek meg, ehhez azonban nem elegendő a mérnöki tudás, hanem hajtóműismeret és anyagismeret is szükséges.
Árak:
Nem mondható átlagos hobbinak a jet modellezés. Bizonyos alkatrészek házilagos elkészítésével jelentősen csökkenthetjük a költségeket. A piaci árakról nagy kerekítéssel elmondható:
- modell sárkányszerkzet KIT: 3.000 - 10.000 Euro
- turbina (16 Kg tolóerő) + részegységek: 2.700 - 4.500 Euro
- modell rádió adó-vevő pár (8 csatorna): 500 - 1.700 Euro
A széles választék miatt az árak jelentős ingadozást mutatnak, ezért ezek az árak csak tájékoztató jellegűek. Érdemes több helyen is érdeklődni.
A sugárhajtóműről bővebben:
(Horváth János)
Modellezésben a sugárhajtóművek az 1990-és évek elején jelentek meg, mikor a gyártáshoz szükséges anyagok, elektrotechnikai alkatrészek, speciális csapágyak, elérhetők lettek amatőr turbinaépítők számára.